X
X
X
X

"أخبار سارّة " أحدث إصدارات نهضة مصر للنشر من الأدب الساخر

مؤتمر الخميس 03 يناير 2019 الساعة 05:36 صباحاً

 أصدرت دار نهضة مصر للنشر كتاب "أخبار سارّة " للكاتبة سارة هجرس والذى يعد كتابها الأول، وتقيم الدار حفل توقيع للكتاب الجديد يوم الأحد 6 يناير القادم.

أخبار سارّة هو كتاب اجتماعي ساخر تخاطب سارة من خلاله الأمهات والفتيات المقبلات على الزواج بأسلوبها الذي يعتمد على إظهار المفارقات الكوميدية في تصرفتنا اليومية ومعاناة الأمهات في تربية الأطفال والتجاوب مع حواراتهم العجيبة.
سُئلت امرأة حكيمة: من أحب أبنائك إليك؟ قالت: النائم حتى " :بقولهاتبدأ سارة الكتاب في " يستيقظ،والشبعان حتى يجوع، واللي في المدرسة حتى يعود، واللي ماعندوش هوم وورك ولو كذبًاتحوير مضحك للحكمة العربية القديمة.
وعندي طفلان. " أنا سارة.. ست مصرية أربعينية، متزوجة وأعول، وتقدم نفسها في مقدمة الكتاب:وده بيبقى مربك جدًا لما بيسألوني عن وظيفتي في إجتماع مجلس الأباء في المدرسة. باشتغل كاتبة ساخرة" وموسى جوزي بيشتغل "نحات" وده بيقفلها خالص بقى لما يسألوه عن وظيفته في نفس الإجتماع!
في صفحات الكتاب ال 300 تقسم سارة هجرس مواضيعها بين إرشادات مضحكة للسيدات، وبين حوارات بينها وبين أفراد أسرتها.
من الإرشادات: الفراغ العاطفي المفاجئ واحساسك الملح انك محتاجة "إحتواء". ولا الهوا بقى،إنتي كده زي الفل، إشتري مني، إنتي اصلا اختارتي كلمة "احتواء" بالتحديد علشان انتي مش محتاجة أي حاجة خالص وبتلوشي! هو الإنسان ممكن يجيله نقص احتواء ازاي لامؤاخذة؟ بيحس بإيه؟ محدش بيحتاج احتواء، احتواء مش كلمة اصلا! ده لفظ فضفاض كده لجر الشكل ! -احتويني! -ايوة يا ست الكل انا عينيا ليكي يعني بس اللي هو ازاي؟ -معرفش! احتويني وخلاص! مش عارف تحتويني؟ طب طلقني!
تتوزع الإرشادات بين عدة مواضيع مثل: كيف تفرقين بين الحزن الحقيقي وبين حزن الهرمونات- شوية أدلة وبراهين إنك عديتي الأربعين- أهم ما قيل عن سواقة العربيات- نصائح ونفحات رمضانية من ست أربعينية.
أما حوارتها مع الأسرة فتتناول الطبيخ وهاناكل إيه النهاردة، والريجيم، وعزومات رمضان، والرومانسية، والرد على استسفارات الأبناء حول الدين، والتعليم، والأخلاق العامة. والاستعداد للـ "دش بارتي" وحفلة عيد الأم وحفلة التخرج من كي جي تو!!.
سارة هجرس فنانة تشكيلية احترفت لفترة تصميم أغلفة الكتب، ثم تفرغت للكتابة الكوميدية والساخرة فشاركت في كتابة مسلسل الكارتون القبطان عزوز. وكتابة برامج الفنان أحمد أمين الشهيرة (30 ثانية) و (البريك) و (البلاتوه).


عدد التعليقات 0

     
الاسم
البريد
عنوان التعليق
التعليق
أدخل الرقم التالي